فرزاد فره وشی | مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران
17478
rtl,page-template-default,page,page-id-17478,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.1,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران

به‌منظور حفظ اسناد تآتر معاصر ایران و در جهت حرکت به‌سوی تاریخ‌نگاری تاریخ تآتر معاصر ایران، بر آن شدیم که در مجموعه‌ای زیر عنوان گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران در هفت فصل بپردازیم. این مجموعه با اولویت قراردادن تاریخ شفاهی تآتر ایران و کشف اسناد مرتبط و گفتگو با تاریخ‌سازان و جریان‌سازان این هنر، در صدد است تصویری روشن و واضح از تاریخ صد و اندی ساله‌ی این هنر در ایران ارائه دهد. این مجموعه شامل مصاحبه با هنرمندان و یا بازماندگان ایشان، مطلعین و محققان، کشف و ارائه اسناد، عکس‌ها و تحلیل است. این مجموعه ادای دینی خواهد بود به هنرمندانی که در اشاعه‌ی تآتر در ایران بسیار کوشیدند. *** گذشته، چراغ راه آینده است *** یادآور می‌شود که فصل اوّل این مجموعه، برگزیده‌ی پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در بخش پژوهش بصری؛ شایسته تقدیر (روزنۀ آبی) شناخته شد.

 

فصل اوّل :

سریال  روزنه‌ی آبـــی  فصل اوّل از مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران است که در سال ۱۳۸۶ مراحل تولید را جهت پخش در شبکه‌ی نمایش خانگی آغاز کرد. موضوع اثر زندگی و اقدامات ” شاهین سرکیسیان ” برای ایجاد تآتری نوین در ایران است که به دلایلی، برخی از شاگردان وی، نام او را از تاریخ تآتر ایران حذف و به نام خود ثبت کرده‌اند. برگزیده‌ی پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در بخش پژوهش بصری: شایسته تقدیر: “روزنۀ آبی” اثر فرزاد فره‌وشی

وضعیت: پخش در شبکه‌ی نمایش خانگی و بستر اینترنتی | تولید:  ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ | پخش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۵| گونه: مستند / شخصیت نگاری و تاریخی / پژوهشی |  مجموعه: گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران – فصل اوّل | زمان: ۱۶ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای (۱۴۴۴ دقیقه) | قالب: S.D.Cam | پروانه‌ی نمایش: ۱۵۴/۹۵/۱۸۴۱۱۳ به تاریخ: ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ سازمان سینمایی

فیلم یاد شده پروانه‌ی پخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت و پس از مراحل تکثیر و چاپ، در  بیست و پنجم دی‌ماه سال ۱۳۹۵ طی مراسمی که توسط مؤسسه‌ی خدمات ترجمه و تحقیق هور برگزار شد، توسط رها فیلم وارد شبکه‌ی نمایش خانگی شده است.

سازندگان روزنه‌ی آبی  عبارت‌اند از:

تهیه‌کننده: مؤسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم| سرمایه، پژوهش و کارگردان: فرزاد فره‌وشی| مشاوران کارگردان: بهروز بقایی، نصرالله قادری و ژرژ پطرسی| دستیار کارگردان و برنامه‌ریزی: الهه افخمی و سجاد زارع | گویندگان: ژرژ پطرسی، فرزاد فره‌وشی و نصرالله قادری| دستیاران دوّم کارگردان: عطیه هجرتی، زهرا مقدم و محمدرضا علایی | آهنگ‌ساز و خواننده: سلیمان واثقی (سلـی) | تنظیم: کامران خاشع | تنظیم و اجرای زنده: امیر رهبر | طراح نشانه و خط: امیرشاهرخ فریوسفی| برگردان زبان فرانسه: سپیده شکری‌پور| نقاش ویدئوگرافی: نیلوفر غریب‌لک| تصویر، تدوین و ویدئوگرافی: فرزاد فره‌وشی | کارشناسان: نصرالله قادری، فرشاد منظوفی‌نیا، محمودرضا رحیمی، محسن شرافتی، حمیدرضا نعیمی و غلامحسین دولت‌آبادی | همراهان و یاری‌دهندگان: رویا افشار، سید مهرداد ضیایی، ناصر بزرگمهر و…

با حضور:

علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، داریوش اسدزاده، حمید سمندریان، عباس جوانمرد، جعفر والی، پرویز بهرام، رضا عبدی، جمشید لایق، فهیمه راستکار، بهمن مفید، اسماعیل ارحام صدر، اصغر سمسارزاده، مرتضی عقیلی، شمسی فضل‌الهی، ایرج راد، اکبر رادی، احمد نجفی، ابوالحسن تهامی، بهزاد فراهانی، بهرام وطن‌پرست، مهتاج نجومی، اصغر آقاخانی، اکبر زنجان‌پور، بهروز بقایی، ژرژ پطرسی، مسعود فقیه، کاظم هژیرآزاد، ناصر رحمانی‌نژاد، منوچهر انور، سعدی افشار، فردوس کاویانی، محمود استادمحمد، احمد براتلو، هوشنگ ملکی، زاون قوکاسیان، هوشنگ توکلی، محمدرضا اصلانی، نصرالله قادری، هوشنگ معصفری، علی‌اصغر نجات، مهرداد ژامک، صدرالدین زاهد، رضا قاسمی، فرامرز طالبی، ژانت لازاریان، محمودرضا رحیمی، گابریل تیکیدجیان، لیدا بربریان، الو نازلومیان، سیرانوش آقاجانیان، روح‌الله جعفری، غلامحسین دولت‌آبادی، علی‌اکبر علیزاد، هنریک یکانیان، حمیدرضا نعیمی، فرشاد منظوفی‌نیا و شاهین سرکیسیان

این مجموعه به دلیل حضور یا همکاری سیصد و یک نفر از هنرمندان و پیش‌کسوتان عرصه‌ی تآتر و سینما توانسته چشم‌انداز گسترده‌ای از موارد موردبحث را در اختیار بیننده قرار دهد ضمن آن که چنین مجموعه‌ی مستندی با این ابعاد  برای اولین‌بار در ایران تولید شده است.

نخستین جرقه‌های  تآتر نوین ایران به زمان میرزا فتحعلی خان آخوندزاده برمی‌گردد و در این میان تا سال ۱۳۳۳ به نام‌هایی همچون: محقق‌الدوله، سید علی نصر، محمود ظهیرالدینی، عبدالحسین نوشین، غلامحسین مفید، میر سیف‌الدین کرمانشاهی، شاهین سرکیسیان، احمد دهقان، مصطفی و مهین اسکویی و بسیاری دیگر بر می‌خوریم که هر کدام در نویسندگی، بازیگری، سرپرستی گروه و کارگردانی  مهارت داشته و جریانی را ایجاد نموده‌اند. روزنه‌ی آبی،  ویژه‌ی زندگی و اقدامات شاهین سرکیسیان است که در سال ۱۳۱۰ از فرانسه به ایران باز می‌گردد و مدتی در گروه عبدالحسین نوشین در سمت مشاور هنری فعالیت می‌کند. سپس تصمیم می‌گیرد یک گروه تآتری با عنوان «گروه هنر ملّی» (به گفته‌ی برخی گروه تآتر ملی) را پایه‌گذاری کند و از فارغ‌التحصیلان هنرستان هنرپیشگی دعوت کند تا به آن بپیوندند. این اولین‌بار است که چنین اقدامی در تآتر ایران شکل می‌گیرد و نمایشنامه‌ی ایرانی باتوجه‌به فرهنگ و خلق‌وخوی ایرانی نوشته و اجرا می‌شود. سرکیسیان تا سال ۱۳۳۶ با گروهی که ایجاد کرده همکاری و اعضای آن را با سردمداران تآتر روز دنیا مثل: استانیسلاوسکی، چخوف، پیراندللو، استریندبرگ و… آشنا می‌کند و حتی در راه اصلاح بیان آهنگین رایج در دهه‌ی بیست تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد . ولی با بروز مشکلاتی که شاگردانش ایجاد می‌کنند از گروه جدا می‌شود. سرکیسیان تا سال ۱۳۴۵ گروه‌هایی را با نام‌های مروارید، مفید و آرمن تشکیل می‌دهد و به امر آموزش و اجرا می‌پردازد.

سریال «روزنه‌ی آبی» شامل گفت‌وگوهایی با شاگردان، دوستان و همکاران  سرکیسیان  است و بخش‌هایی از رخدادهای مهم دوران زندگی او در آن بازسازی‌شده است. برای اولین‌بار نکاتی درباره‌ی رخدادهای مهم تآتری در بازه‌ی زمانی دهه‌ی سی و چهل در این مجموعه عنوان می‌شود. در این میان به قهر و آشتی‌ها و اختلافات نظر بین برخی از اعضای گروه اشاره می‌شود که به ناسپاسی نسبت به استاد و ازهم‌پاشیده شدن گروه منجر می‌شود. در سال ۱۳۴۵ زمانی که شاهین سرکیسیان مجدداً برای دریافت پروانه‌ی اجرای نمایشنامه‌ی روزنه‌ی آبی اثر اکبر رادی به اداره‌ی دراماتیک وارد می‌شود شاگرد پیشین خود را در مقام مسئولیت اداری می‌بیند. وی استاد خودش را رد صلاحیت می‌کند. مدتی بعد شاهین از دنیا می‌رود. بررسی این موضوع که سال‌ها در حواشی تاریخ تآتر ایران مطرح بوده و پرونده‌ی آن همچنان باز است، علت ردِ صلاحیتِ تمامی فعالان تآتری دهه‌ی بیست در دهه‌ی چهل را روشن می‌کند و این‌که چگونه کار به جایی می‌رسد تا شاگرد مجبور به رد استادش می‌شود.

آیا شاهین یک قهرمان است یا یک مظلوم؟

آیا بنیان‌گذار تآتر نوین ایران تنها اوست؟

وی چگونه می‌زیست؟

در اجراها تکیه‌ی او بیشتر بر چه بوده است؟  (بازیگری، دکور، نور، موسیقی، بیان، انتخاب متن و یا…)

او با تآتر روز دنیا از کجا آشنا شده بود؟

آیا سرکیسیان صلاحیت کارگردانی نداشته است؟

فضای حاکم در تآتر آن دوره چه بوده است؟ و….

درستی یا نادرستی فرنام‌های گفته شده در مجموعه‌ی مستند ” روزنه‌ی آبــی ” بررسی می‌شود.

این مجموعه در شانزده قسمت ۹۰ دقیقه‌ای برای بیننده‌ی عام به شیوه‌ی ( S.D Cam ) تولید و منتشر شده است.

از شاگردان، دوستان و همکاران شاهین سرکیسیان می‌توان به:

فهیمه راستکار، علی نصیریان، عباس جوانمرد، جمشید لایق، آربی اوانسیان، جعفر والی، میشا هایراپتیان، هوشنگ لطیف‌پور، منوچهر عسگری‌نسب، لیدا بربریان، واروژ سورنیان، کاووس دوستدار، بهزاد فراهانی، بهمن مفید، اسماعیل داورفر، ایرج گرگین، نسرین رهبری، احمد براتلو، عصمت صفوی، سودابه گنجه‌ای، اصغر آقاخانی، اسماعیل شنگله، مهتاج نجومی، بهمن فرسی، خجسته کیا، لاله تقیان، حسن قائمیان، مسعود فقیه، خلیل موحد دیلمقانی، الو نازلومیان، عزت پریان، جمشید امینی، اختر عباسی، ایرن زازیانس (عاصمی)، اسماعیل ارحام‌صدر، بیژن مفید، محمدرضا اصلانی، پرویز بهرام، کمال‌الدین شفیعی، جمیله ندایی، فرخنده باور، زهره جهان‌شاهی، شیرین نفیسی، مرتضی عقیلی، عزت‌الله انتظامی، رضا میرلوحی، حسن حق‌پرست، طوسی حائری و…. اشاره کرد.

سریال روزنه‌ی آبی

اوّلین سریال تحلیلی و پژوهشی با حضور یا همکاری ۳۰۱ نفر از هنرمندان تآتر و سینمای ایران که طی ۹ سال تولید شده است

 

 

سریال  روزنه‌ی آبـــی  فصل اوّل از مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران می باشد که در سال ۱۳۸۶ مراحل تولید را جهت پخش در شبکه‌ی نمایش خانگی آغاز کرد . موضوع اثر زندگی و اقدامات ” شاهین سرکیسیان ” برای ایجاد تآتری نوین در ایران است که به دلایلی ، برخی از شاگردان وی، نام او را از تاریخ تآتر ایران حذف و به نام خود ثبت کرده اند.

 

پژوهش۰%
کشف اسناد مرتبط با موضوع۰%
تصویربرداری۰%
استفاده از آرشیو۰%

 فصل دوّم:

 

فصل دوّم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران پس از دریافت پروانه‌ی تولید از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در مرحله‌ی ضبط و پخش است. تفاوت پخش فصل دوم در این است که به‌صورت یک مجموعه منتشر نمی‌شود. فصل دوم شامل شش قسمت ۹۰ دقیقه‌ای است که هر قسمت مربوط به یک هنرمند مؤثر و جریان‌ساز در حوزه‌ی تآتر یا یک بنا یا گروه است.

 

قسمت اوّل: من حسن عظیمی هستم

 

وضعیت: پخش در شبکه‌ی نمایش خانگی (محدود) و بستر اینترنتی ـ تولید: ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ ـ پخش: ۱۳۹۷/۱/۳۱ ـ گونه: مستند، شخصیت نگاری و تاریخی، پژوهشی ـ زمان: ۱۰۴ دقیقه

 

درباره‌ی فیلم:   من حسن عظیمی هستم نخستین قسمت از فصل دوّم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران است. در این فیلم ضمن پرداختن به زندگی حسن عظیمی از آخرین بازماندگان تآتر سنتی ایران، روایتی شفاف از این‌گونه‌ی نمایشی و مسائل پیرامون آن از نگاه تماشاگران می‌گذرد. حسن عظیمی در راستای همین جریان چند نمایش را از جمله: سعدی هملت می‌شود بلورک و چشمه‌ی نوش  و… را در تماشاخانه‌های مهم دنیا  اجرا کرده است. این فیلم قصد دارد همانند فصل اول (روزنه‌ی آبی)،  در جهت ثبت و ضبط رویدادهای مهم تآتر معاصر ایران قدمی کوچک بردارد تا نسل‌های آینده سندی از تاریخ تآتر معاصر ایران داشته و  قهرمانان  و جریان‌سازان  این عرصه را بهتر بشناسند.

 

تهیه‌کننده: مؤسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم| سرمایه‌گذار، کارگردان و تدوین: فرزاد فره‌وشی| مجری طرح: مؤسسه‌ی آفاق هنر خلاق| دستیار کارگردان: سجاد زارع و الهه افخمی| پژوهش‌: غلامحسین دولت‌آبادی | گروه  تصویر: سجاد زارع و سهیل یوسفی با حضور: اصغر سمسارزاده،  دکتر علی منتظری، مجید جعفری، احمد محرابی، داوود داداشی، غلامحسین دولت‌آبادی و حسن عظیمی

 

 


 

قسمت دوّم: پرنده‌ی آبی

درباره‌ی فیلم:
پرنده‌ی آبی قسمت دوّم از فصل دوّم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران، عـنوان آخــرین نمایشنامه‌ی اجرا شده توسط ” عبدالحسـین نوشیـن ” است. زندگی و اقدامات عملی وی در راستای تحوّل جدی تآتر نوین ایران در پرنده‌ی آبی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سیّد عبدالحسین نوشین یکی از اوّلین بنیادگذاران تآتر نوین درایران است. وی پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۰۹ فعّالیت در تآتر را به‌صورت جدی پی گرفت و توانست با حمایت مالی دو سرمایه‌گذار در دهه‌ی ۲۰ تماشاخانه‌ی‌ فردوسی را راه‌اندازی کند. نوشیـن تا سال ۱۳۲۷ اجراهای پر بازدید و موفق زیادی را روی صحنه برد و توانست در فرهنگِ جامعه تأثیر عمیقـی بگذارد. در سـال ۱۳۲۷ پس از تـرور محمّدرضا پهلوی چند تن مظنون از جمله نوشین را بازداشت کردند و سرانجام در سال ۱۳۲۹ از زندان گریخت و مدّتی در منـزل توران مهـرزاد و ســپس عزت‌الله انتظامی پنهان شد و در همان سال توانست از ایـران خارج شود. نـوشین تا زمان مــرگ در شـوروی سابـق اقامـت داشت و هیچ‌وقت نتوانست به ایران بازگردد. لرتا هایراپتیان که از بازیگران مطرح دهـه‌ی ۲۰ خورشیـدی به شمار می‌آمد، همسر وی بود و نـوشین او را لـوریک صـدا می‌زد. نشانه‌ی سالک روی بینی او یادگار دوران کودکی‌اش بود.

تهیه‌کننده: مؤسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم| کارگردان: فرزاد فره‌وشی| مجری طرح: مؤسسه‌ی آفاق هنر خلاق| پژوهش: فرزاد فره‌وشی و غلامحسین دولت‌آبادی| دستیار کارگردان: سجاد زارع و الهه افخمی|  مدیر تصویربرداری، تدوین و اصلاح رنگ: فرزاد فره‌وشی   با حضور: داریوش اسد‌زاده، جعفر والی، دکتر انور خامه‌ای، دکتر جمشید لطفی، پروفسور هُشیار نوشین، مرسده بایگان، دکتر غلامحسین دولت‌آبادی، فرزاد فره‌وشی و با هنرمندی اصغر همّت

وضعیت: پخش در شبکه‌ی نمایش خانگی |  پخش: فیزیکی: ۱۳۹۸/۸/۱۲(محدود) مجازی: ۱۳۹۸/۸/۲۳ | تولید:  ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ | زمان: ۱۶۷  دقیقه | گونه: مستند، شخصیت نگاری و تاریخی، پژوهشی| مجموعه: فصل دوّم گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران


قسمت سوّم: ده در کنار بیست نود و نه نشد

 

وضعیت: پخش در بستر اینترنتی و شبکه‌ی نمایش خانگی | پخش: فیزیکی: ۱۳۹۹/۵/۱۵ مجازی: ۱۳۹۹/۶/۳  | آغاز تولید:  ۱۳۸۹ | پایان تولید:  ۱۳۹۹ | زمان: ۸۷  دقیقه | پروانه تولید: دارد | گونه: مستند، شخصیت نگاری و تاریخی، پژوهشی| مجموعه: فصل دوّم گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران | پروانه‌ی نمایش: ۹۹/۱۴۸۳۸۸ به تاریخ: ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ سازمان سینمایی

 

درباره‌ی فیلم: از سال ۱۳۰۰ گروهی تصمیم می‌گیرند تآتر دایمی در تهران بنا کنند. این در حالی است که کمتر کسی در تهران، تآتر را می‌شناخت و برای هنرمندان این شاخه‌ی هنری ارزش و اعتباری قایل نبودند تا جایی که زنان علاقه‌مند حق حضور روی صحنه را نداشتند. در آن زمان‌ بین مردم جامعه تآتر کار کردن امری ننگین به‌حساب می‌آمد و علاقه‌مندان این هنر باید با انتخاب سخـتی روبرو می‌شدند. واژه‌ی مطـربی به هنرمندان تآتر اطلاق می‌شد که نوعی توهین و کاری پست قلمداد می‌شد. با گذشت زمان جامعه در مسیر ارتقا قرار گرفت و شرایط به گونه‌ی دیگر پیش رفت. تشکیل سازمان پرورش افکار، تأسیس هنرستان هنرپیشگی، تشکیل تماشاخانه‌های دایمی و… از محصولات این تحول است که در پشت آن عشق  و مرارت‌های فراوان وجود داشت. اصطلاح معروفی که همچنان در جامعه رواج دارد مربوط دوران ابتدایی تآتر نوین در ایران است: هنر محیط کثیفی دارد. خانواده‌ها برای جلوگیری از ورود فرزندانشان به این حرفه این اصطلاح اشتباه را استفاده می‌کردند. اما با رسیدن به پایان دهه‌ی بیست خورشیدی، دیگر همه چیز تغییر کرد و دوره‌ای دیگری آغاز شد. ده در کنار بیست نود و نه نشد، قسمت سوّم فصل دوّم گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران است.

 

تهیه کننده: مؤسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم | سرمایه‌گذار و کارگردان : فرزاد فره وشی | پژوهش: فرزاد فره‌وشی و غلام‌حسین دولت‌آبادی | مجری طرح: موسسه‌ی آفاق هنر خلاق | مدیر تصویربرداری، تدوین و اصلاح‌رنگ: فرزاد فره‌وشی | دستیار کارگردان: سجاد زارع | با حضور : داریوش اسدزاده، مرسده بایگان، اکبر زنجان‌پور، بهمن مفید، نصرت‌الله وحدت، علی‌اصغر گرمسیری، نصرت‌اله کریمی، جمشید ملک‌پور، غلامحسین دولت‌آبادی و فرزاد فره وشی

 


 

قسمت پنجم، ششم و هفتم: به زودی اعلام می‌شود


درباره‌ی فیلم :   به زودی اعلام می‌شود


تهیه‌کننده : موسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم| کارگردان و تدوین : فرزاد فره‌وشی| پژوهش :  فرزاد فره‌وشـی| دستیار کارگردان : الهه افخمی، سجاد زارع و صادق کاظمی‌نیا   با حضور : به زودی اعلام می‌شود


وضعیت: درحال تولید و پژوهش | درصد تولید:  ۵۰٪ | آغاز تولید:  ۱۳۸۶ | پایان تولید:  ۱۴۰۰ | زمان: … دقیقه | پروانه تولید: دارد | گونه: مستند / شخصیت نگاری و تاریخی / پژوهشی| مجموعه: گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران

فصل سوّم :

فصل سوّم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران به فعالیت‌های هنری {به‌ویژه تآتری} اکبر زنجان‌پور می‌پردازد. وی بیش از پنجاه دهه در این حوزه فعّال بوده و این مجموعه به نام «مثل هیچ‌کس نبود» در یازده قسمت، نگاهی به حضور این هنرمند در عرصه‌های هنری دارد که بخشی از ثبت و ضبط وقایع تاریخ تآتر نوین ایران است.

سریال مثل هیچ‌کس نبود

درباره‌ی فیلم:  فصل سوم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران، نگاهی به پنجاه و چهار سال فعّالیت هنری اکبر زنجان‌پور از زبان خود، همکاران و دوستانش در راستای روایت بخشی از تاریخ تآتر نوین ایران همراه با فراز و نشیب‌هایش.

تهیه‌کننده و کارگردان: فرزاد فره‌وشی| مجری طرح: مؤسسه‌ی آفاق هنر خلاق| مشاور هنری: حسین کشفی‌اصل| مدیر تصویربرداری، تدوین و اصلاح رنگ: فرزاد فره‌وشی | آهنگ‌ساز و خواننده: فراز شجاعی| پژوهش: فرزاد فره‌وشی و حسین کشفی‌اصل | دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: محمّدرضا امین‌زاده | روتوسکوپی: نیلوفر غریب‌لک | پشتیبانی لنز و فیلتر: جلال خراسانی ( نورا فیلتر) | ترانه‌سرایان: امیرحسین جواهریان و فراز شجاعی | نوازندگان: سعید شمس و فراز شجاعی | ترابری: جعفر غریب‌لک   با شرکت: بهرام ابراهیمی، اوکتای براهنی، بهروز بقایی، ژرژ پطرسی، ابوالحسن تهامی، سیاوش چراغی‌پور،  مجید جعفری، محمّد حفاظی، گیلدا حمیدی، علی شوقیان، عسگر قدس، عزت‌الله مهرآوران، سعید نیک‌پور،  کاظم هژیرآزاد و … اکبر زنجان‌پور و صدای حسین کشفی‌اصل

وضعیت: پخش شده در شبکه‌ی نمایش خانگی | پخش: فیزیکی: ۱۴۰۰/۶/۲ مجازی: تعلیق | آغاز تولید:  ۱۳۹۸ | پایان تولید:  ۱۳۹۹ | زمان: ۲۶۰ دقیقه {۱۱ قسمت} | زمان پخش: تعلیق | گونه: مستند / شخصیت نگاری / تاریخ‌نگاری| مجموعه: گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران – فصل سوّم | پروانه‌ی نمایش: ۶۹۲۶۳۰۳۲ به تاریخ: ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ سازمان سینمایی


 فصل چهارم :

فصل چهارم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران به فعالیت‌های تآتر و هنری مصطفی اسکویی می‌پردازد که از دهه‌ی بیست تا نیمه‌ی ابتدایی دهه‌ی هشتاد خورشیدی، اقدامات مهّم این هنرمند فقید را مورد بررسی قرار می‌دهد و نگاهی به حضور این هنرمند در عرصه‌های هنری دارد که بخشی از ثبت و ضبط وقایع تاریخ تآتر نوین ایران است.

سریال آناهیتا


 

وضعیت: پخش شده در شبکه‌ی نمایش خانگی  | پخش: فیزیکی: ۱۴۰۰/۵/۳۱ مجازی: تعلیق | آغاز تولید:  ۱۳۸۶ | پایان تولید: ۱۴۰۰ | زمان: ۸۳۰ دقیقه {۱۳ قسمت} | پروانه تولید: دارد | گونه: مستند، شخصیت نگاری و تاریخی، پژوهشی |  مجموعه: فصل چهارم گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران | پروانه‌ی نمایش: ۴۰۰۰۱۱۰۷۳ به تاریخ: ۱۴۰۰/۴/۸ سازمان سینمایی

 

درباره‌ی فیلم: «از رفتن هراس نیست، ما با آگاهی آمدیم، تنها نیستیم در زمان مرگ»  مصطفی اسکویی، کارگردان و بازیگر تآتر و سینما، قطعه‌ای از ثـروت هنر تآتر ایران‌زمین است. وی بین سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۸۳ فعالیت‌هایی شامل: کارگردانی، بازیگری، انتشار مجله‌ی آناهیتا و آموزش انجام داده است. وی سال‌ها تلاش و کوشش برای ایجاد تشکل خصوصی تآتر کرد و بنیان هنرکده‌ی آناهیتا را گذاشت که پس از مرگش به تاریخ پیوست.

 

تهیه‌کننده: مؤسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم |  سرمایه‌گذار و کارگردان: فرزاد فره‌وشی| مجری طرح : موسسه‌ی آفاق هنر خلاق| برنامه‌ریزان: الهه افخمی و صادق کاظمی‌نیا| پژوهش :  فرزاد فره‌وشـی| دستیاران کارگردان : الهه افخمی، سجاد زارع، زهرا مقدم و صادق کاظمی‌نیا| مدیر تصویربرداری، تدوین و اصلاح رنگ: فرزاد فره‌وشی | هماهنگی: منصور میرزا بابایی   با حضور : جعفر والی، مسعود فقیه، فریدون پارسانژاد، کاظم هژیرآزاد، رضا بنفشه‌خواه، سیاوش چراغی‌پور، مهدی ارجمند، جواد اعرابی، علی‌اصغر نجات، بیوک میرزایی، حسن مهمانی، هومن رهنمون، نیوشا برق‌شرقی، رضا عبدالعلی‌زاده، هوشمند هنرکار،  فرزاد فره‌وشی، مریم کاظمی، منصور میرزابابایی، حمیدرضا قطبی، محمدعلی بهبودی، پرویز بزرگی، محمودرضا رحیمی، رضا سمیعی‌فر، جمشید لطفی و مصطفی اسکویی وصدای: شاهین سرکیسیان، جمشید لایق، بهزاد فراهانی، غلامحسین دولت‌آبادی، فرزاد فره‌وشی و ژرژ پطرُسی

 


 

فصل پنجم :

فصل پنجم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران به فعالیت‌های تآتری و هنری مهین اسکویی می‌پردازد که از دهه‌ی بیست تا نیمه‌ی ابتدایی دهه‌ی هشتاد خورشیدی، اقدامات مهّم این هنرمند فقید را مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین تاثیر ازودواج و کار با مصطفی اسکویی از موضوع های این فصل است.

سریال زمان


درباره‌ی فیلم :

فصل پنجم از مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران ، بررسی سال‌شمار زندگی و اقدامات مهین اسکویی در مسیر تآتر نوین ایران مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.


تهیه‌کننده : موسسه‌ی فرهنگ و هنر رها فیلم| کارگردان و تدوین : فرزاد فره‌وشی| مجری طرح: موسسه‌‌ی آفاق هنر خلاق | پژوهش :  فرزاد فره‌وشـی| دستیار کارگردان : الهه افخمی و صادق کاظمی‌نیا

با حضور : جعفر والی| نیوشا برق‌شرقی | پارسا پولادوند| رضا سمیعی‌فر| هوشمند هنرکار| جواد اعرابی| رضا عبدالعلی‌زاده| کاظم هژیرآزاد


وضعیت: درحال تولید و پژوهش | درصد تولید:  ۵۰٪ | آغاز تولید:  ۱۳۸۹ | پایان تولید:  ۱۴۰۰ | زمان: ۲۰۰ دقیقه | پروانه تولید: دارد | گونه: مستند / شخصیت نگاری و تاریخی / پژوهشی | مجموعه: فصل پنجم گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران

 فصل ششم :

فصل ششم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران پس از توقف پروژه اعم از تصویربرداری، پژوهش، جمع‌آوری اسناد و پخش به دلیل بحران شرایط شیوع ویروس کرونا به صورت کفتگوهای زنده در بستر پلتفرم اینستاگرام راه خود را ادامه می‌دهد. این گفتگوها پس از پخش در لحظه، تدوین می‌شود و به صورت رسمی مدتی بعد در پلتفرم‌هایی مانند آپارات و IGTV اینستاگرام پخش دایمی می‌گردد.

مجموعه‌ی نزدیک‌ترین دور


قسمت یک: هوشمند هنرکار

قسمت دو: منصور میرزابابایی

قسمت سه: حسین سینجلی و محمّدعلی حسین‌علی‌پور

قسمت چهار: هومن رهنمون و علی‌رضا کوشک جلالی

قسمت پنج: جواد اعرابی

قسمت شش: جواد روشن

قسمت هفت: محمّدعلی بهبودی

قسمت هشت: رضا سمیع‌فر

قسمت نه: حسن عظیمی در کلاس

قسمت ده: حاجی فیروز
قسمت یازده:  حسین سحرخیز


کارگردان و تدوین : فرزاد فره‌وشی| مجری طرح: موسسه‌‌ی آفاق هنر خلاق | پژوهش :  فرزاد فره‌وشـی| برنامه‌ریز: صادق کاظمی‌نیا


وضعیت: پخش شده | آغاز تولید:  ۱۳۹۹ | پایان تولید:  ۱۴۰۰ | زمان: ۸۷۷ دقیقه | پروانه تولید: دارد | گونه: مستند / تاریخ شفاهی / پژوهشی | مجموعه: فصل ششم گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران

تماشای فصل ششم : مجموعه‌ی نزدیک‌ترین دور

گفتگوی اوّل: هوشمند هنرکار *** تماشای قسمت اوّل *** تماشای قسمت دوّم

گفتگوی دوّم: منصور میرزابابایی *** تماشای قسمت اوّل *** تماشای قسمت دوّم

گفتگوی سوّم: محمّدعلی حسین‌علی‌پور و حسین سینجلی *** تماشای قسمت اوّل *** تماشای قسمت دوّم *** تماشای قسمت سوّم

گفتگوی چهارم:  هومن رهنمون و علی‌رضا کوشک‌جلالی *** تماشای قسمت اوّل *** تماشای قسمت دوّم *** تماشای قسمت سوّم

گفتگوی پنجم: جواد اعرابی *** تماشای قسمت اوّل *** تماشای قسمت دوّم

گفتگوی ششم:  جواد روشن *** تماشای این گفتگو

گفتگوی هفتم: محمّدعلی بهبودی *** تماشای قسمت اوّل *** تماشای قسمت دوّم

گفتگوی هشتم: رضا سمیع‌فر *** تماشای قسمت اوّل *** تماشای قسمت دوّم

گفتگوی نهم:  حسن عظیمی *** تماشای این گفتگو

گفتگوی دهم:  فرزاد فره وشی *** تماشای این گفتگو

گفتگوی یازدهم:  حسین سحرخیز *** تماشای قسمت اوّل *** تماشای قسمت دوّم *** تماشای قسمت سوّم 

 فصل هفتم :

فصل هفتم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران: ولی‌الله خاکدان از بنیانگذاران طراحی صحنه نوین در تآتر و جلوه‌های ویژه در سینمای ایران است. تلاش‌ها و اقدامات وی در این زمینه از زبان واحد خاکدان که خود هنرمند صاحب نامی است روایت می‌شود. موازی با این روایت، بررسی روند آموزش و کیفیت تآتر به شیوه‌ی دایمی روایت دوم این فصل است.

سریال صحنه پیوسته به جاست


درباره‌ی مجموعه: فصل هفتم مجموعه‌ی گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران به بررسی زندگی و اقدامات دکتر مهدی نامدار، ولی‌الله خاکدان و حضور استادان امریکایی جهت آموزش تآتر است.


تهیه‌کننده، کارگردان و تدوین: فرزاد فره‌وشی| مجری طرح: هنرکده‌ی فر فیلم | پژوهش: فرزاد فره‌وشی با همکاری غلامحسین دولت‌آبادی|دستیار کارگردان: سجاد زارع و صادق کاظمی‌نیا| مدیرتصویربرداری، تدوین‌ و اصلاح رنگ: فرزاد فره وشی| برنامه‌ریز: صادق کاظمی‌نیا| پشتیبانی لنز و فیلتر: جلال خراسانی ( نورا فیلتر)

با شرکت: علی نصیریان، جعفر والی، داریوش اسدزاده، ژرژ پطرُسی، اکبر زنجان‌پور، واحد خاکدان، یونس صباحی، گیتی نامدار، فرهاد مرآت و غلامحسین دولت‌آبادی


وضعیت: درحال تدوین | درصد تولید:  ۱۰۰% | آغاز تولید: ۱۳۸۶ | پایان تولید:  ۱۴۰۲ | پروانه تولید: دارد | گونه: مستند، شخصیت نگاری و تاریخی، پژوهشی | مجموعه: فصل هفتم ـ گنجینه‌ی تآتر معاصر ایران