فرزاد فره وشی | دولت الکترونیک جلوی بسیاری از رفت‌وآمدهای غیرضروری را می‌گیرد/ باید از خِیرِ دورهمی‌ها و سنت‌هایی چون یلدا بگذریم
17106
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-17106,single-format-standard,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.1,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

دولت الکترونیک جلوی بسیاری از رفت‌وآمدهای غیرضروری را می‌گیرد/ باید از خِیرِ دورهمی‌ها و سنت‌هایی چون یلدا بگذریم

دولت الکترونیک جلوی بسیاری از رفت‌وآمدهای غیرضروری را می‌گیرد/ باید از خِیرِ دورهمی‌ها و سنت‌هایی چون یلدا بگذریم

کد خبر: ۱۰۱۰۵۴۹

فرزاد فره‌وشی:

دولت الکترونیک جلوی بسیاری از رفت‌وآمدهای غیرضروری را می‌گیرد/ باید از خِیرِ دورهمی‌ها و سنت‌هایی چون یلدا بگذریم

یک کارگردان سینمای مستند در گفتگویی با اشاره به شرایط ویژه کشور در دوران کرونا ساخت برنامه‌های سرگرم کننده توسط هنرمندان را بهترین راه قانع کردن مخاطب برای در خانه ماندن دانست.

فرزاد فره‌وشی کارگردان سینمای مستند در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت کشور و شیوع بیماری کرونا گفت: این روزهای تعطیلی کشور و قرنطینه باعث شده یکسری رسم و رسوم‌ها با شیوه دیگری رقم بخورد. اما هنوز به طور کامل جا نیفتاده و خیلی از مردم در برابر تغییر مقاومت می‌کنند. متاسفانه خیلی‌ها را هنوز می‌بینیم که باور ندارند و ماسک نمی‌زنند و رعایت نمی‌کنند. برخی از تاکسی‌ها هنوز ۳ نفر عقب سوار می‌کنند و برخی از خانواده‌ها با وجود اینکه شرایط کشور به خاطر بیماری اصلا خوب نیست به مهمانی‌ها و دورهمی‌هایشان ادامه می‌دهند. در شرایط کنونی باید از خیر این دورهمی‌ها و سنت‌هایی چون یلدا بگذریم تا سلامت جامعه بیش از این به خطر نیفتد.

این کارگردان افزود: متاسفانه در این شرایط به خاطر حجم زیاد آمار جانباختگان شاهد هستیم موجی از غم در جامعه شکل گرفته و از لحاظ روحی نیز مردم در وحشت و ترس و ناراحتی زندگی می‌کنند. درست است که در شرایطی هستیم که با شرایط جنگی یکی است ولی باید یکسری از افراد جامعه مثل اهالی فرهنگ و رسانه در وظایف خود بازتعریف‌هایی را لحاظ کنند. مسئولان و هنرمندان باید موجی از امیدواری و شادی را در جامعه رقم بزنند. مثل اتفاقاتی که در هشت سال دفاع مقدس افتاد و رادیو و تلویزیون با ساخت برنامه‌های سرگرم کننده سعی می‌کردند مردم را کمی از آن فضا دور کنند.

وی ادامه داد: الان متاسفانه در تلویزیون هیچ تغییری در سبک و شیوه اجرای برنامه‌ها و ساخت برنامه‌های سرگرم‌کننده و امیدوارکننده ایجاد نشده است. باید در این شرایط شاهد باشیم که حتی در شیوه اخبارگویی هم طوری چیدمان خبرها باشد تا امید به زندگی درون جامعه از بین نرود. اساسا این وظیفه رسانه است که بتواند جامعه را به سمت آگاهی و امیدواری پیش ببرد اما این اتفاق در تلویزیون ایران در دوران کرونا رخ نداده است. با اینکه نزدیک یک سال است از شرایط این بیماری می‌گذرد اما مسئولان تلویزیون هنوز این شرایط را درک نکردند و نسبت به آن کم توجهی صورت گرفته است. 

وی با اشاره به وضعیت سینما و وظایف صنعت سینما در قبال جامعه امروز گفت: سینما متاسفانه این روزها حال و روز خوشی ندارد و تمامی آثاری که ساخته و آماده نمایش شده است مربوط به پیش از کرونا است و تولیدات جدید هم هنوز آماده نیستند که بتوان روی محتوای آن‌ها امیدوار بود. اتفاق خوبی که در دوران کرونا شکل گرفت اکران آنلاین بود. اگرچه شیوه تبلیغات پلتفرم‌ها با سلیقه خودشان و سبک و سیاق بازاری شکل گرفته است اما چند وقت پیش به این فکر می‌کردم در این شرایط که سینماها تعطیل است‌ای کاش از ظرفیت سردر سینماها برای تبلیغ فیلم‌های اکران آنلاین استفاده می‌شد که در این میان هم سینمادار کمی درآمد کسب کند و هم پلتفرم‌های پخش فیلم هم بتوانند مردم را برای اکران آنلاین فیلم‌ها جذب کنند. 

کارگردان مجموعه مستند «روزنه آبی» در ادامه گفت: کرونا سبک زندگی ما را تغییر داده است. باید به فکر رونق کسب و کارهای آنلاین باشیم و کاسبی‌های سنتی را به سمت ظرفیت بازارهای آنلاین ببریم تا هم مشاغل کوچک که در این دوران آسیب دیدند بتوانند به چرخه فعالیت بازگردند هم مردم از گزند بیماری در امان بمانند. 

وی با اشاره به لزوم همدلی بیشتر میان مردم گفت: در این شرایط همه مردم باید به هم کمک کنند. فعالیت‌های مجازی باید به سمت رفتارهای انسان‌دوستانه برود. پیج‌هایی که دنبال‌کننده‌های فراوان دارند کسب و کارهای کوچک و خرد را تبلیغ کنند و به چرخه حفظ بقا و امید در جامعه کمک کنند. 

فره‌وشی افزود: دولت باید به سمت الکترونیکی کردن ساز و کار مراجعه مردم پیش برود. الان بزرگترین مشکل ازدحام جمعیت در اداره‌های دولتی و مراکزی است که مردم برای پیگیری کارهایشان می‌روند. مثل بیمه تامین اجتماعی و یا بانک‌ها. تا به سمت دولت الکترونیک نرویم رفت و آمد مردم در کنار هم اجتناب ناپذیر خواهد بود و شاهد هستیم که حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس هم جوابگوی این میزان از شهروندان نیست. 

وی در ادامه با بیان اینکه هنرمندان باید از ظرفیت VODها برای ساخت برنامه‌های سرگرم کننده استفاده کنند، گفت: VODها کمتر محتوای متنوع و جذاب در دسترس مخاطب قرار می‌دهند و در این شرایط باید آنقدر تنوع در آثار داشته باشند که دسترسی مخاطب به محتوای دلخواهش را آسان کند. 

فره‌وشی در پایان با اشاره به تاثیر حضور هنرمندان و کادر درمان در مبارزه با کرونا گفت: همانقدر که کادر درمان با تمام سختی‌ها و خستگی‌ها و گلایه‌های مردم در این مسیر سخت به راهشان ادامه می‌دهند، هنرمندان هم باید با ساخت برنامه‌های متنوع از طریق تلویزیون و فضای مجازی شرایطی را فراهم کنند تا هم بار روانی جامعه را به سمت امیدواری و شادابی پیش ببرند و هم در کنار تقدیر از تلاش‌های کادر درمان کشور به سمتی حرکت کنند که مردم بیشتر بتوانند دوران تلخ و سخت کرونا را تاب آوری کنند.
لینک خبر


فرزاد فره وشی

نظری وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید