فرزاد فره وشی | ضرر می کنیم و سودی در کار نیست
16467
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16467,single-format-standard,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.1,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

ضرر می کنیم و سودی در کار نیست

ضرر می کنیم و سودی در کار نیست

ضرر می کنیم و سودی در کار نیست

فرزاد  فره وشی  تهیه کننده و کارگردان سینمای مستند در  گفتوگو با روزنامه صمت با اشاره به قانون معافیت مالیاتی برای هنرمندان گفت: به دلیل اینکه هنرمندان حقوق بگیر نیستند و تابع سازکار دستمزد ماهانه نیستند و گاهی در طول یک سال تنها یک کار انجام  می دهند،  نمی توان به دلیل نداشتن تداوم درآمد در شغل ها و حرفه های هنری نسبت به پرداخت مالیات نگاهی چارچو بمند داشت.

بسیاری از هنرمندان درآمد حاصل از کارهایشان را اگر هزینه های روزانه شان را کسر کنند مابقی را باید برای انجام کار بعدی سرمایه گذاری کنند و در واقع پولی که از فعالیت هایشان در می آورند باید مجدد در همان زمینه و ساخت اثر بعدی هزینه کنند. به خصوص در زمینه مستند که فعالیت می کنم بیشتر فیلمسازان مستند با درآمدهای شخصی به این حوزه ورود  می کنند و در چنین حالتی پرداخت مالیات فشارهای زیادی را به آنها وارد  میکند.

 فره وشی با اشاره به موج تورمی در کشور که ساخت فیلم مستند را گران کرده است گفت: تجربه شخصی خودم در زمینه ساخت فیلم  می گوید آخرین ساخته ام که همین روزها به پایان رسید ۶ برابر فیلمی که ابتدای سال تولید کردم برای من هزینه در بر داشت. با این حجم از تورم و گرانی و از طرفی  فروش های بسیار پایین آثار مستند در  شبکه های VOD  نمی توان به هنرمند فشار آورد که باز هم مالیات بدهد. این در حالی است که هنرمند در روند ساخت و فروش و عرضه فیلمش ضرر هم کرده است اما نگاه ممیزان مالیاتی تنها به قسمت سود است و نگاهی به بخش  هزینه ها و ضررهای مالی که نتیجه تورم و بسیاری از عوامل دیگر است  نمی کنند.

وی با بیان اینکه سازکار قراردادها در کارهای هنری شفاف نیست گفت: بسیاری از هنرمندان فیلمساز دستمزدها و کارهایی که انجام  می دهند و دستمزدهایی که پرداخت  می کنند در هیچ سند و قراردادی ثبت نشده است. بیشتر بر اساس قول و قرار شفاهی دو طرفه است که کارها پیش  می رود .طبیعی است در چنین شرایطی یک فیلمساز مستند  نمی تواند ثابت کند چقدر هزینه کرده است. ممیزان مالیاتی هم تنها خروجی کار را  می بینند که فیلم چقدر درآمد داشته و نسبت به آن مالیات تعیین  می کنند. وی در ادامه گفت: من حتی موافق پرداخت مالیات توسط هنرمندانی که دستمزدهای میلیاردی هم  می گیرند نیستم. مگر یک بازیگر چند سال مفید در عرصه بازیگری دارد؟ نهایت بتواند ۶ سال روی بورس باشد و در معرض دید تماشاگر باشد و باقی عمرش را باید با همان اندوخته سال های شهرتش سپری کند. اینطور نیست که هنرمندان در تمام طول  فعالیت های هنری خود درآمدهای بالایی داشته باشند. چه بسیار هنرمندان پیشکسوتی که در دوران بازنشستگی نتوانستند اندوخته خوبی داشته باشند و درست در زمانی که  بیماری های مختلف به سراغشان آمده است نتوانستند مراحل درمان خود را به خوبی سپری کنند.

این کارگردان سینمای مستند در پایان گفت: در چنین شرایطی به نظر  می رسد مطرح کردن پرداخت مالیات توسط هنرمندان کمی  بی انصافی است .افرادی که تمامی اندوخته مادی و معنوی خود را در طول سالیان فعالیت برای مخاطبانشان می گذارند و بسیاری از هنرمندان با انجام فعالیت های عام المنفعه در کنار مردم هستند نباید با بی مهری هایی از این دست روبه رو شوند.

لینک خبر


فرزاد فره وشی

نظری وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید